Navigáció átugrása.
Címlap

EAGLE alapok

| | |

Ez egy EAGLE kezdőknek tutoriál, szabadon felhasználhatod, újraközölheted a forrás megjelölésével. A parancs neve NAGY betűvel van szedve a könnyebb azonosíthatóság végett. Alapvetően a Board szerkesztő részével foglalkozom ezen cikk keretein belül, mindazonáltal a funkciók egy része értelmezhető a Schematic szerkesztőre is.

EGÉR KÖZÉPSŐ gomb / GÖRGŐ : igen hasznos dolog, ezt fogod használni a legtöbbször:
1:görgetés fel/le nagyítja, iletve kicsínyiti a képet
2:lenyomva, a kepet tudod tetszőleges képernyőpozícióba rángatni
3:a gördítő sávon tekergetve lehet X, Y iranyba mozgatni a képet
EGÉR JOBB gomb: üzemmód függő, leggyakrabban a csoportos műveletek vegrehajtását teszi lehetővé (kijelölés, három ellenállás egyszerre történő mozgatása) Vezeték húzásnál a vezeték kanyarításának módját lehet vele váltogatni. Alkalmazható még fedésben lévő alkatrészek, és/vagy vezetékszakaszok kiválasztásánál.

GRID: Ez a legfontosabb!! Ez a koordináta hálót jelenti, amiben a tervet fogod készíteni. A Display és a Style kapcsolókról nem fogok szót ejteni, egyértelmű a jelentésük. A Size mező a rácspontok távolságát jelenti. A legördülő menüben a mértékegység található, a finest gomb pedig a hálószemek távolságát a legkisebbre állítja. A Multiple értékének akkor van jelentősége, ha a hálószemek megjelenítése be van kapcsolva. Ha például 12.5 mil a size és a multiple értéke 8, akkor úgy 100 milenként fogja a pöttyöket megjeleníteni, attól függetlenül, hogy 12.5 miles a raszterháló. Ha nem akarsz saját magad által generált útvesztőbe bonyolódni, akkor kialakítasz valamiféle szabályt. Egyértelmű, hogy nem mindig célravezető az 1 raszteres szerkesztési háló használata. Nagyon meg tudod szivatni magadat, ha kisebb hálóméreten helyezed el az alkatrészek egyik felét, és nagyobbon a másikat. Sose fog illeszkedni. Márpedig akkor szép a nyák, ha az alkatrészek és pályák nem úgy állnak rajta mint az ökörhugyozás. SCHEMATIC -on én speciel fél rasztert használok, (50 mil), BOARD -on ennek valahányad részét (25 mil, 12,5 mil, 6,25 mil, esetleg 3,125 mil) FINEST opciót akkor használd, ha valami meglévő méretarányos rajzhoz kell igazodni az alkatrészek elhelyezésénél (pl műszerelőlap fúrási sablonja, a kezelőgombok elhelyezkedésével)

DISPLAY: /BOARD/+/SCHEMATIC/ itt lehet ki-be kapcsolgatni azokat a rétegeket, amiket látni szeretnél. Egy-két apróság amire figyelni érdemes: Alap esetben a "tOrigins" és a "bOrigins" réteg be van kapcsolva, de ha véletlenül kikapcsoltad, akkor nem látszik az alkatrészek célkeresztje, nem tudod őket mozgatni, elforgatni, és kijelölni sem. Boardon az éppen nem használt réteg originjait érdemes kikapcsolni, hogy a csoportos műveletek alkalmával a már befejezett oldal alkatrészeit ne rántsa magával. A names és values rétegeket nyugodtan kikapcsolhatod vezetékezés közben, nem zavarnak a látványban, a sárga légkábelek úgyis jelzik, hogy mit hova kell kötni.

ROUTE: Ezt a parancsot nagyon sokszor fogod használni. Ezzel lehet az alkatrészek forrszemeit összekötni. Rengeteg paramétere van, most csak a legfontosabbakról pár szót szólok. A paramétersáv a választható rétegekkel kezdődik. Kiválaszthatod itt is, vagy ha menet közben meggondolod magad, akkor csíkhúzáskor az egér középső gombját használva is, hogy melyik rétegen fusson az adott vezeték. A kanyarodás típusát külön piktorgrammok jelzik, de a jobb egérgombbal is lehet váltogatni közöttük. A vonal vastagságát is itt lehet beállítani. A vonal paramétereinek beállítása után bal egérgombbal a kiválasztott forrszemre kattintva megkezdheted a vezetékelést. Vezetéket forrszemtől forrszemig húzhatsz, kanyarokat bal egérgomb lenyomásával rakhatsz. Ha nem akarod most végighúzni a vezetéket, dupla kattintással befejezheted ott ahol vagy, vagy ESC gomb hatására az utolsó kanyarig véglegesíti a vezetéket. Az alapszituáció az, hogy csak forrszemtől hajlandó a vonal elindulni, pedig te a vezeték felénél akartál elágazást? Semmi gond, használd a CTRL billentyűt a vonal kezdésénél, és a program engedni fog akaratodnak.

VIA: Két oldalon vezetékezett NYÁK esetében előfordul, hogy át kell térni a másik oldalra, és ezt nem sikerül huzalkivezetésű alkatrész forrszeménél. Erre találták ki a Via nevezetű opciót. Vezetékhúzáskor nyomj SHIFT-et mielőtt rögzítenéd az aktuális kanyart bal egergombbal. Ezesetben a vezeték mentén kapsz egy zöld bumszlit lyukkal a közepén, de a vezeték színe nem változik meg, tehát folytatja útját az adott rétegen. Ezt kiküszöbölendő, egered középső gombját nyomd le, és a felugró kis menüből, amiből kiválaszthatod a folytatni kivánt vezeték rétegét. Ha csak TOP és BOTTOM réteg van definiálva, akkor szimplán, menü nélkül vált a kettő között.

MIRROR /BOARD/+/SCHEMATIC/ abban az esetben, amikor kétoldalas NYÁK-ot tervezel, hasznos lehet, ha a forrasztás oldal felöli felületet is ki tudod használni, például SMD alkatrészek tárolására. Használd a MIRROR parancsot, kattints az alkatrész szálkeresztjére, és az SMD ellenállás esetén az eredetileg piros szinű forrszem kékre vált, átkerült az ellenkező oldalra. Csoportos tükrözésnél figyelj, hogy csak a szükséges alkatrészeket tükrözd, különben kellemetlen meglepetésekben lehet részed.

RATSNEST /BOARD/ ezt a gombot sűrűn fogod nyomkodni, ez frissíti a két művelet közötti változást. Például elmozgatsz jónéhány alkatrészt, megnyomod, és újrarajzolja a légkábeleket, az esetek többségében átláthatóbb lesz, ha nem, akkor valamit en rontottam el::))

AUTOROUTE /BOARD/ keztednek felejtsd el. Nagyon buta, es egyszerűbb paneleket is túlbonyolít, továbbá alkatrészeket sem pakolja odébb, ha nem fér el a vezetekkel...

RIPUP /BOARD/ Bevezetékezett részeket lehet vele visszabontani. ha az EAGLE nem tudja eldönteni, hogy melyik vezetéket akarod felszakítani, akkor kivilágosítja, hogy ő melyikre gondolt, ha nem egyezik akkor jobb gombbal valogathatsz, amíg a kívánt vezeték szakaszhoz jutsz, katt rá, és felszakad, mint a régi seb. A helyén egy sárga légkábel lesz, amire ha még egyszer a ripup parancsot alkalmazod, a teljes vezetéket feltépi (forrszemtől forrszemig, akár teljes tápfeszvonalakat is::)) Felszakítás parancsot kiadhatsz csoportokra is, ehhez jelolj ki néhány vezetékszakaszt, majd alkalmazd a parancsot a JOBB egérgombbal.

INVOKE /SCHEMATIC/ paranccsal lehet még jó trükköket produkálni: alapesetben a digitális IC-k (kapuk) tápfeszültsége az alkatrészadatbázisban VCC és VSS ként szerepel. Ha az áramkörben ilyen SUPPLY pontokat definialsz, akkor nincs semmi baj. DE ha GND és +5V tápfesz jelölést alkalmaztál, az IC-k nem kapnak tápot, ugyanis az EAGLE intelligens annyira, hogy ha VSS és VCC-t hasznalsz, akkor az összes IC tápfeszlábát automatikusan beköti, de ha GND-t hasznalsz, akkor nem. Namost az INVOKE parancs a rejtve maradt tapfeszlabakat (es a nem használt kapukat) jeleniti meg, hogy az eltérő tapfeszültségekre rá tudd kötni az IC-ket

ERC + DRC: ha úgy ítéled meg, hogy elkészült a nagy mű, legyen az kapcsolási rajz, vagy NYÁK rajz, célszerű lefuttatni az ERC ellenörző algoritmust. Ez kidobja egy *.ERC fileba, hogy milyen kötési hibákat vétettél, a koordinátáival együtt. A DRC a NYÁK tervet ellenőrzi, a beállított gyártási értékeknek megfelelően (általános felhasználás esetén megfelel az alapbeállítás). Ellenőrzi, hogy megvannak-e a technológiai távolságok, nincs-e zárlat, illetőleg gyártható-e az adott vezeték vastagság. mindezeket a hibákat fehéren bekeretezve, megmutatja a monitor kozepén.

KAMA3 ™

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Szia! Olvastam a leírásod,

Szia!

Olvastam a leírásod, ami sok segítséget nyújthat másoknak, ezért egyrészt köszönöm Neked, másrészt, pedig kérdeznék a raszterrel kapcsolatosan.
Én régebben ezt suliban is tanultam, de mivel már vagy 5 éve nem használtam a progit, így elfelejtettem néhány dolgot, többek közt azt is, hogy hogy kell beállítanom a raszter beállításokat, hogy 1 kocka pontosan 1mm vagy 1cm legyen?? Hogy működik ez a raszter pontosan?? Illetve az Alt a léptéket határozza meg, vagy az az érték mire szolgál??

Válaszod előre is köszönöm!

Üdv,
Tommy

KAMA3 képe

Jobb oldalon beállítod a

Jobb oldalon beállítod a mértékegységet. Esetedben mm. (Bár a NYÁK tervezésnél és a gyártásnál a mil mértékegységet célszerű használni) Bal oldalon pedig az értéket 1 re. Ezesetben 1 mm-es lesz a raszter hálód, és 1 mm-ként lesz egy pöttyöd, ha bekapcsolod a láthatóságát. Van egy olyasmi, hogy multiple, vagy mifene, (nincs most ezen a gépen EAGLE), ott pedig azt tudod beállítani, hogy hány hálószemenként jelenítsen meg pöttyöt a rendszer. Ha ezt 10 re állítod, akkor 1 cm-ként fog megjeleníteni fehér pontot.

Ha most a Size értékét 10 re állítod, és minden mást békén hagysz, akkor 1 cm-es lesz a raszterhálód és 10 cm-ként látsz majd fehér pöttyöket.

Az alt értékre őszintén szólva nem jöttem rá, hogy mit jelent valójában.

Hali! Az alt az azt jelenti,

Hali!

Az alt az azt jelenti, hogy ha megnyomod az ALT gombot és úgy mozgatod az alkatrész, akkor a fő raszteren belül (pl:100 mil) tudod mozgatni adott ALT értékkel (pl 50 mil) Íg be tudod rakni az alkatrészt félraszter távolságra. Vagy pl ha sűrűbben kell (mint 1 raszter)huzalozni,akkor is érdemes az ALT gombot használni.

KAMA3 képe

Tényleg... Így legalább

Tényleg... Így legalább nem kell olyan gyakran állítgatni a raszterhálót. ::))

Szia! Köszi a leírást,

Szia!

Köszi a leírást, nagyon hasznos!
Kérdésem az volna, hogy a Board szerkesztőben hogyan tudom a SHIFT-el lerakott via-kat törölni? Ha megpróbálom, akkor azt írja ki, hogy "Ezt a parancsot nem tudom szinkronban elvégezni, kérlek a sémában tedd ezt!" Persze ott meg nincs semmiféle via, hisz' azt itt raktam le a Board-on. Eddig azt csináltam, hogy a felesleges viákat ráhúztam a vezeték végén lévő alkatrész lábára, de ez a megoldás így kicsit bántja a szépérzékemet. :-)
Előre is köszi a segítséget!

KAMA3 képe

A viákat ugyanúgy a RIPUP

A viákat ugyanúgy a RIPUP paranccsal tudod eltávolítani, mint a vezetékeket. Itt most mindegy, hogy shift-el raktad le vonalhúzás közben, vagy külön egérrel pakoltad le őket. A DEL parancs itt nem használható.