Navigáció átugrása.
Címlap

Mikropöttyök utóélete

Régi ígéretemnek teszek eleget ezzel a kis szösszenettel. Az előző cikk elkészülte után most jöjjenek a mindennapok igénybevételével tarkított tapasztalatok.


DatadotDNA



A leolvasáshoz egy régi konstrukciót szedtem elő. Ezzel a géppel annak idején a saját kézzel maratott NYÁK-ok szakadásvizsgálatát végeztem. A részegységek felkutatása után körülbelül 3 órába telt, mire valamilyen képet csiholtam a monitorra. Szigetelőszalaggal mindent meg lehet oldani.


DatadotDNA

A pozicionálás kissé nehézkes volt, egy gyári célműszerrel valószínűleg másodpercek alatt kinyerhető az információ. Nekem ez a keresgéléssel, szereléssel, behangolással együtt három és fél órámba került.


Azonban nem kell ilyen monstrumot építeni, mert a pöttyök egy élesebb kés pengéje segítségével kis odafigyeléssel eltávolíthatók. Egyetlen ilyen lementett pötty számtalan példányban tartalmazza az azonosításhoz szükséges információt, tehát egy sérült, vagy töredék pötty és egy barkács mikroszkóp segítségével megállapítható a kerékpár "személyazonossága".

AtalaFixi, mikroszkóp, kamera, tévé, DatadotDNA

A pöttyök felvite viszont elég körülményes. A kerékpár felületén kívül célszerű a rejtett zugokba is elhelyezni néhányat, hogy egy esetleges homokfúvatás után is maradjon azonosításra alkalmas pont. Ez azonban az átlag kerékpáros számára nem olyan egyszerű. A szóba jöhető helyek az alábbiak:

  1. Kormány belseje
  2. Homlokcső belseje
  3. Középcsapágy-ház belseje
  4. Villaszár belseje, a stucni benyúlása utáni részen
  5. Nyeregcső belseje, a nyereg benyúlása utáni részen

Az első hely a legegyszerűbb, ide bárki el tudja helyezni a pontokat.

A második helyszínhez ki kell szerelni a villát, amihez speciális szerszám ugyan nem minden esetben szükséges, de a helyes összeszereléshez elengedhetetlen a szakértelem.

A harmadik helyszín speciális szerszámokat igényel, sok esetben állványt, és jó kondíciót.

A negyedik és ötödik pozíció eléréséhez csak kézügyesség szükséges.

Minden pozíció megfelelő por, kosz, és zsírtalanítást követően kaphatja meg a jelölést, hiszen csak így garantált a tökéletes tapadás. Arra is oda kell figyelni, hogy felfekvő felületekre, csapágyház menetes részére, nyeregcső befogadó hosszára ne helyezzünk pontokat, mert a szoros illesztések miatt ledörzsölődhetnek.

Összességében elmondható, hogy a teljes körű kerékpár jelölés végrehajtását az időszakos átvizsgálással célszerű egybekötni, amikor amúgy is darabokra szedi a gépet egy szakember. Ebben az esetben a jelölés nem tart hosszú ideig.


Mikropötty közelről

A pöttyök hordozóanyaga egyébként nagyon strapabíró, a nagy igénybevételnek kitett fékkar felületére is tettem jelölést, ami még mindig a helyén van. Gőzborotvával ugyebár nem tisztítunk kerékpárt, ezért ez irányú tapasztalat nem keletkezett a tesztidőszak alatt.